De SKGZ
Voorlichting, bemiddeling en geschilbeslechting
De SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen) is er voor consumenten en zorgverzekeraars. Wij dragen bij aan het verbeteren van het zorgverzekeringsstelsel. Dit doen wij door het delen van onze kennis en ervaring, verkregen door voorlichting, bemiddeling en geschilbeslechting.
Voorlichting om financiële zorgverzekeringsproblemen aan te pakken
Zorgverzekeringslijn wil financiële zorgverzekeringsproblemenpakken aanpakken om grotere problemen (zoals zorgmijding) te voorkomen. Dit doen wij door het delen van onze kennis met (schuld)hulpverleners en consumenten. Wij werken samen met gemeenten, uitvoeringsorganisaties en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Wij geven trainingen, gastlessen en hebben ook een website (www.zorgverzekeringslijn.nl), telefoonlijn en chat. Zowel hulpverleners als consumenten kunnen bij ons terecht met vragen over bijvoorbeeld premieachterstanden en de verzekeringsplicht.
Bemiddeling en geschilbeslechting om problemen met zorgverzekeraars op te lossen
Soms hebben consument en zorgverzekeraar een verschil van mening. Bijvoorbeeld over de vergoeding van een behandeling of het betalen van de zorgpremie. Als zij er samen niet uitkomen, helpt de SKGZ ze op weg. Eerst probeert onze Ombudsman Zorgverzekeringen gratis een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kan onze Geschillencommissie Zorgverzekeringen voor een beperkt bedrag van €37,00 een uitspraak doen. Deze commissie is een makkelijk en goedkoper alternatief voor een rechter. De SKGZ is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor de zorgverzekeringen.
Als partner van Samen voor Zeist kijken wij ernaar uit om ook op regionaal niveau onze kennis te delen en mensen op weg te helpen.